Usuń, by zapisać
16 listopada 2009, 07:40Umiejętność zapamiętywania nowych porcji danych może zależeć nie tylko od tego, jak wiele razy mamy z nimi kontakt, lecz także od tego, czy mózg usunie informacje zapisane wcześniej w jego pamięci krótkotrwałej - uważają naukowcy z japońskiego Uniwersytetu w Toyamie. O odkryciu poinformowało prestiżowe czasopismo Cell.
Zupełnie jak u gadów
7 kwietnia 2010, 11:07Badacze z Karolinska Institutet odkryli, że nieświadome uczenie zachodzi dzięki starym strukturom mózgowym, występującym również w mózgach prymitywniejszych kręgowców, m.in. ryb, gadów czy płazów (PNAS).
Jak naprawić uszkodzony mózg
27 września 2010, 16:24Urazy mózgu to poważny problem medyczny - tak naprawdę nie potrafimy w żaden sposób mózgu naprawiać, musimy zdawać się na jego naturalne zdolności samoleczenia. Dwójka amerykańskich naukowców postanowiła go w tym wspomóc - elektronicznie.
Alkohol pomaga... zapamiętywać i uczyć się
12 kwietnia 2011, 17:08O tym, że alkohol negatywnie wpływa na pamięć i uczenie się wiedzą wszyscy. Jednak, jak się okazuje, to tylko jedna strona medalu. Badacze z Waggoner Center for Alcohol and Addiction Reasearch na University of Texas przekonują, że alkohol pomaga niektórym obszarom mózgu uczyć się i zapamiętywać.
Odkryto źródło wpływu układu odpornościowego na pamięć
31 października 2011, 11:04Mikroglej to nieneuronalne komórki ośrodkowego układu nerwowego. Tworzące go makrofagi biorą udział w odpowiedzi immunologicznej. Okazuje się także, że wpływają na uczenie i pamięć. W odpowiedzi na zakażenie wydzielają bowiem cząsteczkę sygnałową interleukinę 1 (IL-1). W obrębie hipokampa jest ona niezbędna do normalnego zapamiętywania, ale zaobserwowano, że gdy u szczurów laboratoryjnych jest jej za dużo, dochodzi do zaburzeń uczenia.
Składnik czosnku blokuje powstawanie biofilmu
29 maja 2012, 09:53Ajoen, związek występujący w czosnku, zaburza powstawanie bakteryjnego biofilmu, w dodatku na początkowym etapie. Duńscy naukowcy twierdzą, że odkrycie ich zespołu ma duże znaczenie dla pacjentów z mukowiscydozą.
Niespójny SMS narzędziem do zdiagnozowania udaru
15 marca 2013, 10:43Amerykańscy neurolodzy przekonują, że niemożność napisania spójnej wiadomości tekstowej powinno się uznawać za objaw udaru. Tyczy się to również pacjentów, którzy nie mają problemów z mówieniem.
Nauka 2. języka spowalnia starzenie mózgu
3 czerwca 2014, 10:14Ludzie, którzy są dwujęzyczni, z większym prawdopodobieństwem zachowują sprawność intelektualną jako seniorzy. Co istotne, nauka drugiego języka wywiera pozytywny wpływ na mózg nawet wtedy, kiedy podejmuje się ją już w dorosłości.
Oksytocyna ułatwia psom zrozumienie ludzkich wskazówek społecznych
16 marca 2015, 11:46Psy lepiej podążają za wskazówkami dot. ukrytych przekąsek, gdy najpierw poda im się oksytocynę.
Neurony stopu z pnia mózgu
20 listopada 2015, 14:21W pniu mózgu myszy występuje populacja neuronów, które odpowiadają za zatrzymanie ruchu.